Üniversitemizden, Disleksi Haftası'nda Erken Tanı ve Müdahale Eğitimi

Üniversitemiz Eğitim Fakültesi Özel Eğitim Topluluğu tarafından, Disleksi Haftası kapsamında “Dislekside Erken Tanı ve Müdahale” eğitimi düzenlendi. Nurettin Topçu Konferans Salonu’nda gerçekleşen programın konuğu Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Özel Eğitim Bölümü Öğretim Üyesi Prof. Dr. Cevriye Ergül’dü. Programa ilimizde görevli tüm rehber öğretmenler, il merkezi destek eğitim odalarında görevli öğretmenler, akademik ve idari personelimiz ile eğitim fakültesi öğrencileri katıldı.

 Saygı Duruşu ve İstiklal Marşı ile başlayan program, açılış konuşması ile devam etti. Programın açılış konuşmasını Eğitim Fakültesi Özel Eğitim Bölüm Başkanı Doç. Dr. Kürşat Öğülmüş yaptı. Doç. Dr. Kürşat Öğülmüş, bu yıl Özel Eğitim Topluluğunun ilk programını yapmaktan dolayı duyduğu mutluluğu dilerek getirerek, Prof. Dr. Cevriye Ergül’e programa teşriflerinden dolayı ve dinleyenlere de katılımlarından dolayı teşekkür etti.

“Dislekside Erken Tanı ve Müdahale” konulu sunumunu dinleyenlerle paylaşan  Prof. Dr. Cevriye Ergül, “Okuma becerilerinin edinimi çok sayıda bilişsel sürecin etkili bir şekilde kullanılmasını gerektiren ve çevresel birçok faktörden etkilenen karmaşık bir süreçtir. Bu süreçlerin herhangi birinde yetersizlik veya çevresel herhangi bir olumsuz durum söz konusu olduğunda okuma becerilerinin ediniminde problemler yaşanabilmektedir. İlk okumayı öğrenme sürecinde yaşanan problemlerin sonraki yıllardaki okuma performansı ve genel akademik başarı üzerinde nasıl bu denli büyük bir etki oluşturduğuna yönelik en yaygın kabul gören açıklamalardan biri çocukların başlangıçtaki düşük okuma performansları nedeniyle okuma deneyimlerinin daha az olmasına ve bu nedenle süreç içerisinde akranları ile aralarındaki performans farkının giderek büyümesine dayandırılmaktadır. Alanyazında ‘Matthew Etkisi’ olarak tanımlanan bu yaklaşıma göre okuma sürecine kötü bir başlangıç yapan çocukların zaman içerisinde akranları ile aralarındaki farkın açıldığı ve akranları daha iyi okuyucular hâline gelirken, bu çocukların onlarla karşılaştırıldıklarında çok daha geride performans gösterdikleri belirtilmektedir. Matthew Etkisi aslında ilk olarak ekonomi literatüründe kullanılmış ‘Zengin zamanla daha da zenginleşir, fakir zamanla daha da fakirleşir.’ yaklaşımı sonucu ortaya atılmıştır. Eğitim literatüründe ise okuma başarısı ile ilişkili olarak kullanılmış ve okuma becerilerindeki gittikçe artan performans farklılıklarının okuma deneyimi ile ilişkili olduğu vurgulanmıştır. Buna göre, iyi okuyucular okuyabildikleri ve okuduklarını anladıkları için okumaktan daha çok keyif almakta ve bu nedenle okumaya ilişkin daha yüksek motivasyon göstererek daha çok okumakta ve okuma deneyimi kazanmaktadır. Öğrenme güçlüğü olan öğrencilerin hızlı isimlendirme içeren görevlerde tipik gelişim gösteren akranlarına göre daha yavaş isimlendirme yaptıkları bulunmuştur. Boylamsal olarak gerçekleştirilen araştırmalarda, öğrenme güçlüğü olan çocukların erken yaşlarda yaşadıkları hızlı isimlendirme güçlüklerinin yetişkinlik yıllarında da devam ettiği bulunmuştur. Bu açıdan hızlı isimlendirme becerilerinin değerlendirilmesi, okuma başarısının yordanmasına ve başta disleksi olmak üzere öğrenme güçlüğü yaşayan çocukların ayırt edilmesine ve erken dönemde belirlenmesine yönelik güçlü ve güvenilir bilgiler sağlamaktadır. Erken dönemde elde edilecek güvenilir bilgiler çocuklara sağlanacak müdahaleler açısından son derece önemlidir.” şeklinde konuştu.

 Program, Doç. Dr. Kürşat Öğülmüş’ün Prof. Dr. Cevriye Ergül’e plaket ve çiçek verilmesinin ardından toplu fotoğraf çekimi ile sona erdi.